سلامت زنان در دوران یائسگی

 سلامت زنان در دوران یائسگی

به نام خدا. دکتر نرگس لشنی هستم. متخصص زنان، زایمان، نازایی و جراحی­های زیبایی زنان. مدت ۲۰ سال هست توی این زمینه سابقه دارم و امروز دوست دارم در مورد یائسگی و تغییرات دوران یائسگی برای خانم­های توی این سن توضیحاتی بدم.

در دوران یائسگی چه تغییراتی در بدن رخ می­دهد؟

دوران یائسگی دوران مهمی هست که با شروعش تغییرات خاصی در بدن، روحیات و خلق و خوی خانم­ها ایجاد میشه. تعریف دوران یائسگی از زمانی هست که تخمدان­ها به طور کامل غیرفعال میشن یعنی خانم­هایی که بنا به دلایلی جراحی می­کنن و رحم شون رو خارج می­کنن ولی تخمدان دارن و هنوز تخمدان­ها فعالیت می­کنه، جزء تعریف یائسگی محسوب نمیشه. با شروع دوران یائسگی تغییرات خلق و خو، تغییرات متابولیک توی بدن خانم­ها خیلی زیاد اتفاق میفته و حتی باعث میشه بعضی بیماری­ها مثل فشار خون توی خانم­ها تشدید پیدا بکنه. حتی ممکنه که عوارض قلبی درشون بیشتر دیده بشه. یکی از مهم­ترین تغییراتی که توی دوران یائسگی خانم­ها رو آزار میده گُر گرفتگی به خصوص در هنگام خواب شبانه و خشکی واژن هست که هر دوی اینها با استفاده از یه سری تمهیدات، داروها و تغییر در استای زندگی و استایل غذا خوردن قابل کنترله.

خوراک و فعالیت بدنی در دوران یاسئگی باید چگونه باشد؟

در دوران یائسگی به خاطر افت متابولیسم خانم­ها در معرض افزایش وزن قرار می­گیرن. دست خودشون نیست. مثل همیشه غذا می­خورن و مثل همیشه فعالیت می­کنن. نه پرخوری می­کنن نه تنبلی ولی واضحاً متوجه میشن که هر بار روی وزنه میرن افزایش وزن دارن. بله خانم­های یائسه مجبورن از همیشه کمتر بخورن و از همیشه بیشتر فعالیت کنن. نوع تغذیه شون باید در جهتی باشه که چربی نداشته باشه، مواد سرخ کردنی، مواد افزودنی نداشته باشه، نمک بسیار محدود میشه و سعی کنن استایل غذا خوردن شون به سمت سالم خوردن باشه. سالم، تازه و مقوی. ورزشی که باید انجام بدن بستگی به شرایط جسمی و شرایط بدنی و شرایطی که توش زندگی می­کنن هست. می­تونه از یک پیاده­روی ساده باشه تا اگر امکانات داشته باشن ورزش­های باشگاهی. پیاده­روی رو بسیار بسیار توصیه می­کنیم چون همیشه در دسترسه و واسه قلب و سیستم قلبی-عروقی بسیار مفیده. پیاده­روی اگر که بتونن دو مرتبه در روز انجام بدن و اون پیاده­روی رو که قبلاً انجام میدن میزانش رو دو برابر بکنن براشون خیلی بهتره.

آیا شیوه زندگی در کنترل علائم یائسگی مؤثر است؟

مراقبت­های دوره یائسگی به جرعت می­تونم بگم از مراقبت­های دوران بارداری مهم­تر هست، چرا؟ چون به خانم­ها کمک می­کنه دوران سالمندی راحتی رو داشته باشن.

کدام بیماری­ها در دوران یائسگی تشدید می­شود؟

پیری بافت­ها و افت کلاژن در دوران یائسگی تسریع میشه. مصرف کلاژن چه به صورت دارو چه به صورت مواد غذایی حاوی کلاژن در دوران یائسگی باید افزایش پیدا بکنه. به خصوص در خانم­هایی که زایمان طبیعی مکرر داشتن این افت کلاژن باعث میشه که علائم مربوط به افتادگی مثانه و بی­ اختیاری ادرار تشدید پیدا کنه. نکته بعدی در مورد خشکی واژن هست. خشکی واژن راه­ حل­های درمانی متفاوتی داره. از درمان­های دارویی، از لیزر، از کربوکسی­تراپی و آر اِف. بدونید خشکی واژن درمان داره و این باعث نشه که توی رابطه شما با همسرتون اختلالی ایجاد کنه چون یکی از مشکلات مهم در دوران یائسگی مشکلات رابطه جنسی با همسرتون هست.

راه مقابله یا پیشگیری این بیماری­ها چیست؟

از مهم­ترین مکمل­هایی که خانم­ها در دوره یائسگی باید استفاده کنن کلسیم هست.

برای جلوگیری از پوکی استخوان و عوارض ناشی از پوکی استخوان. یه نکته بسیار مهم در مورد مصرف کلسیم وجود داره و اون اینه که در خانم­هایی که یائسه نیستند برای جذب کلسیم نیاز به هورمون استروژن هست.

جذب استخوانی کلسیم نیاز به هورمون استروژن داره. اما خانم­های یائسه این هورمون رو ندارن و اگر قرار باشه کلسیم­های معمول رو استفاده بکنن به جای این که جذب استخوانی داشته باشه باعث رسوب توی بافت­های نرم، کلیه و تاندون­هاشون میشه.

بنابراین دقت کنید خانم­های یائسه! هر نوع کلسیمی رو شما نمی­تونید مصرف کنید. کلسیم­های به خصوصی هست که ضریب جذب استخوانی بالا داره و شما منحصراً از این کلسیم­ها باید استفاده بکنید. با مصرف کلاژن، ورزش­های کف لگن و استفاده از روش­های افزایش کلاژن در بافت مثل آر اِف و کربوکسی­تراپی به این خانم­ها میشه کمک­های زیادی کرد. بی­اختیاری ادرار و خشکی واژن در دوره یائسگی با استفاده از کلاژن، آر اف و کربوکسی­تراپی به راحتی قابل درمانه.

دفعات مراجعه به پزشک برای بررسی سلامت زنان در دوران یائسگی چگونه است؟

به همه خانم­های یائسه توصیه می­کنم این دوران رو جدی بگیرن و حداقل هر ۶ ماه یه بار با پزشک شون در ارتباط باشن. معاینه بشن و مراقبت­های دوره­ای رو داشته باشن.

مشاهده رزومه دکتر نرگس لشنی

Related post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *