تاثیر۵ دقیقه تمرین تنفس روی سلامت مغز و قلب

  تاثیر۵ دقیقه تمرین تنفس روی سلامت مغز و قلب

تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد که یک تکنیک به نام آموزش افزایش قدرت عضله‌ی تنفسی، می‌تواند عملکرد شناختی و فیزیکی و همچنین سلامت قلبی -عروقی را افزایش دهد.

اکثر ما می‌دانیم که ورزش کردن و درست غذا خوردن برای ما خوب است. با این وجود تلاش برای انجام این کار اغلب نیاز به اراده‌ی بیشتری دارد. که ممکن است ما اراده‌ی لازم برای آن را نداشته باشیم. اما چه می شود؛ اگر یک راه برای به دست آوردن تمام مزایای یک تمرین، بدون نیاز به بلند کردن حتی یک انگشت وجود داشته باشد؟

تحقیقات جدید یک تکنیک ۵ دقیقه‌ای را ارائه می‌دهد که ممکن است باعث تنظیم فشار خون، کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، بهبود توانایی های شناختی یک فرد شود و عملکرد فیزیکی او را نیز بهبود بخشد – در حالی که تقریبا نیاز به انجام هیچ حرکتی ندارد. این روش موسوم به آموزش افزایش قدرت عضله‌ی تنفسی (IMST) نامیده می‌شود و محققان به رهبری دانیل کریگد، دبیر علمی پژوهشی دانشگاه کلراد، در بخش فیزیولوژی بولدر، این روش را در یک کارآزمایی بالینی تست کرده‌اند.

کریگد توضیح می‌دهد: تکنیک IMST اساسا تمرین قدرت برای عضلات استی که می توانید با آن‌ها راحت تر نفس بکشید. این محقق و همکارانش نتایج اولیه تحقیق خود را در کنفرانس سالانه بیولوژی آزمایشگاهی، که امسال در اورلاندو، فلوریدا برگزار شد؛ ارائه دادند.

 

مزایای  تکنیک IMST چه بود؟

IMST شامل استنشاق از طریق یک دستگاه دستی مقاوم به نام مربی عضله‌‌ی تنفسی است. سازندگان ابتدا آن را برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی، مانند: بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت یا کیتسیس فیبروزیز یا افرادی که از ونتیلاتوراستفاده می‌کردند، توسعه دادند.  کریگد و تیمش توضیح می‌دهند که در سال ۲۰۱۶ یک آزمایش ۶ هفته‌ای درمورد اثرات IMST قطع تنفس در خواب (آپنه‌ی خواب) روی ۳۰ ورزشکار روزانه انجام دادند؛ که این مطالعه نشان داد استفاده از این دستگاه همچنین فشار خون سیستولیک را تا رسیدن به ۱۲میلی متر جیوه کاهش می‌دهد.

 

انجام ورزش برای مدت زمان مشابه نیز معمولا فشار خون را به نصف کاهش می‌دهد. این آزمایش مزایایی را به نمایش گذاشت، که سبب افزایش علاقه ی محققان به انجام یک بررسی درمورد مزایای احتمالی IMST برای سلامت قلبی- عروقی، شناختی و جسمی درمیانسالان ۵۰ ساله پرداختند.

پروفسور و محقق داگ سیلاس، مدیر فیزیولوژی سالمندی در آزمایشگاه بولدر توضیح می‌دهد: “هدف ما این است که مداخلات مبتنی بر شواهد و موثر در زمان کوتاه را برای میانسالانی که واقعا سرشان شلوغ است؛ بدست آوریم تا کارایی لازم روی آنها داشته باشد”.

 

محققان، شرکت کنندگان تحت آزمایش با IMST را با افرادی که از یک دستگاه جعلی استفاده می‌کردند که هیچ گونه مقاومتی در برابر استنشاق نداشت، مقایسه کردند. آنها دریافتند که فشار خون به طور قابل توجهی در شرکت کنندگان IMST پایین تر است و عملکرد شریان‌های بزرگ آنها به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

شرکت کنندگان IMST آزمون‌های شناختی و تست‌های تردمیل را بهتر انجام دادند. در آزمایشات تردمیل، آنها قادر به ادامه کار به مدت طولانی تری بودند و توانسته بودند که میزان ضربان قلب و مصرف اکسیژن خود را پایین بیاورند.

دانیل کریگد می‌گوید: تکنیک[IMST]  چیزی است که شما می‌توانید به سرعت در خانه یا دفتر خود، بدون نیاز به حتی تغییر لباس خود انجام دهید، و طبق آزمایشات شده، تاکنون به نظر می‌رسد که برای کاهش فشار خون و احتمالا افزایش عملکرد شناختی و جسمی بسیار مفید است.

کریگد ادعا می‌کند: ” فشار خون بالا“، یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی عروقی است که یکی از علل مرگ در آمریکا نیز می‌باشد؛ و داشتن گزینه دیگری در جعبه ابزار ما برای کمک به پیشگیری از وقوع مرگ به دلیل فشارخون بالا یک پیروزی واقعی است.

با این حال، نویسندگان مطالعه هشدار می‌دهند که نتایج آنها مقدماتی است و افرادی که به انجام این تکنیک علاقه مند هستند باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.

 

منبع: medicalnewstoday

تگ ها: فشارخون بالا

Related post

1 نظر

  • مرسی از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *