تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی

 تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی

تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی

بارداری و پیوستن عضوی جدید به خانواده‌تان نه تنها اتفاق ویژه‌ای برای شما و همسرتان خواهد بود، بلکه افراد زیادی از اطرافیان شما را هم تحت تاثیر این موضوع قرار داده و ارتباط شما با آن‌ها را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد. ارتباط هر شخص با خانواده و اطرافیانش متفاوت بوده و ورود یک عضو کوچک تاثیر زیادی بر آن خواهد گذاشت. این تاثیر در اغلب مواقع مثبت بوده و ارتباط شما و عزیزانتان را محکم‌تر خواهد کرد اما در‌ پاره‌ای از اوقات هم چالش‌هایی پیش رو خواهید داشت. لحظات شیرینی را با همسرتان تجربه می‌کنید. تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی غیرقابل انکار است.

بارداری بر روابط خانوادگی

حضور فرزند جدید در خانواده ابتدا ارتباط بین شما و همسرتان را دچار تغییر خواهد کرد. همراهی همسر در دوران بارداری مهم‌ترین موضوع است؛ گفت‌و‌گو و اشتراک‌گذاری اتفاقات در مورد فرزند در راهتان شما را به همسرتان نزدیک‌تر می‌کند. در مورد جنبه‌های مختلف بارداری و دغدغه‌هایتان در این دوران با همسرتان صحبت کنید و او را از وضعیت جسمی، فیزیکی و روحی روانی خود مطلع سازید.

حضور همسرتان در مطب پزشک، شنیدن صدای قلب فرزندتان و همراهی در خرید برای نوزاد لحظات زیبایی را برای شما ایجاد می‌کند. این دوران شیرین و هیجان انگیز با همراهی همسرتان خاطره‌انگیز خواهد بود و شما را بسیار به یکدیگر نزدیک کرده و ارتباطی عمیق بین شما به وجود می‌آورد. با این حال جند نمونه از تاثیرات بارداری در روابط خانوادگی برایتان در ادامه توضیح داده می‌شود.

تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی: ارتباط دیگر فرزندان خانواده با عضو جدید

اگر فرزند چندم خود را باردار هستید نیاز است که در مورد حضور عضو جدید به اعضای خانواده اطلاع‌رسانی کنید. ممکن است دیگر فرزندان شما حساسیت‌هایی در مورد فرزند در راهتان نشان دهند؛ در این موقعیت لازم است با آن‌ها صحبت کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که وجود عضو تازه جایگاهشان را در خانواده متزلزل نخواهد کرد. همچنین می‌توانید در مورد نقش خواهر یا برادر بزرگتر بودن با آنان گفت‌و‌گو کنید و آن‌ها را نیز در مسیر انتظار برای خواهر یا برادرشان شریک کنید؛ برای مثال از آن‌ها برای چینش اتاق نوزاد نظر بخواهید یا در صورت امکان صدای قلب جنین را برایشان پخش کنید. ایجاد حسادت یکی از موارد تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی است.

خود را به پدر و مادرتان نزدیک‌تر احساس می‌کنید.

هنگام بارداری حس قدردانی ویژه‌ و تازه‌ای نسبت به پدر و مادر خود و همسرتان احساس می‌کنید. در این دوران چالش‌های تربیت فرزند را بیشتر تجربه کرده و از خودگذشتگی‌های والدین‌تان و علت تصمیمات آنان را درک خواهید کرد. همچنین از روش‌های تربیتی آن‌ها الگوبرداری کرده و با بازنگری در آن، از این روش‌ها برای تربیت فرزندتان استفاده می‎کنید. از جنبه‌های مثبت تاثیرات بارداری بر روابط خانوادگی می‌توان به این اشاره کرد که در این دوران ارتباطی نزدیک‌تر با والدین خود خواهید داشت.

در مورد تغییرات پیش رو با اطرافیانتان گفت‌و‌گو کنید.

با حضور فرزند جدید قطعا زندگی شما تغییرات فراوانی را پیش رو خواهد داشت، به خصوص اگر فرزند اول خود را باردار باشید. با اطرافیان خود در مورد این که ممکن است این تغییرات تا حدی حضور شما را در زندگی آنان کمرنگ‌تر کند صحبت کنید و به آنان اطمینان دهید که تا حد امکان آن‌ها را شریک لحظات خود خواهید کرد.

چگونه نظرات و پیشنهادات را کنترل کنید.

از تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی، آن است که افراد نزدیک به شما سعی می‌کنند با پیشنهادات و نظرات خود شما را راهنمایی کنند. شما در این دوران در معرض نظرات و حتی انتقادات زیادی قرار خواهید گرفت؛ این نظرات می‌توانند راهگشا باشند و به شما در طول بارداری و پس از آن کمک زیادی برسانند اما ممکن است زیاد شدن این اظهار نظر‌ها برای شما ناخوشایند و آزاردهنده شود. در این موارد می‌توانید با ملایمت توضیح دهید که ترجیح می‌دهید راه و مسیر دیگری را امتحان کنید یا از راهنمایی پزشکتان بهره ببرید. به یاد داشته باشید که اعضای خانواده شما در این دوران قصد دارند تا حد توان شما را یاری کنند و قصد زیر سوال بردن توانایی و دانش شما یا دخالت در امورتان را ندارند.

از افراد خانواده خود کمک بگیرید.

اگر خانواده شما از اضافه شدن عضوی جدید به خانواده خوشحال هستند اما پیشنهاد کمک نداده‌اند ممکن است به علت بی‌تجربگی یا ترس از دخالت برداشت شدن کمک‌هایشان باشد. در این مواقع شما می‌توانید به صورت مستقیم و واضح از خانواده خود یا همسرتان کمک بگیرید. می‌توانید از افرادی که سابقه بارداری دارند در زمینه مراقبت‌های این دوران و تربیت فرزند راهنمایی بخواهید؛ یا از افراد خانواده خواهش کنید تا به شما در جابه‌جایی و چینش وسایل نوزاد در راهتان کمک کنند. همچنین می‌توانید برای همراهی در مطب پزشک یا حمل و نقل و کارهای جزئی به خصوص در ماه‌های آخر بارداری از افراد خانواده‌تان کمک بخواهید. اما اگر قصد درخواست کمک از دیگران را دارید، حتما شرایط آن‌ها را نیز در نظر بگیرید و اگر نتوانستند شما را همراهی کنند آن را به منزله تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی تلقی کنید..

در مورد احساسات خود با عزیزانتان گفتگو کنید.

در طول دوران بارداری شما و همسرتان احساسات متفاوتی را تجربه خواهید کرد. صحبت با عزیزانتان و افراد خانواده که تجربه فرزندآوری داشته‌اند می‌تواند تا حد زیادی از نگرانی شما بکاهد. آن‌ها شناخت خوبی بر شما دارند و می‌توانند به شما در مدیریت احساساتتان کمک کرده و از ابتلای شما به افسردگی در طول و پس از بارداری جلوگیری کنند. این اشتراک‌گذاری احساسات از مزایای تاثیرات بارداری بر روابط خانوادگی شما با عزیزانتان بوده و شما را به آن‌ها نزدیکتر خواهد کرد و ارتباطی صمیمانه‌تر را برای شما به ارمغان خواهد آورد. صحبت درمورد چالش‎‌های پیش‌رویتان، آرزوها و رویاهای شما برای فرزندی که در راه است و شیوه‌های تربیتی‌ای که مد نظر دارید ذهن شما را آرام می‌کند.

سخن آخر تاثیر بارداری بر روابط خانوادگی

اضافه شدن عضوی جدید به خانواده شروعی تازه برای روابط خانوادگی است و افراد خانواده را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند. این فرصت را برای کنار گذاشتن کدورت‌ها و دلخوری‌ها با عزیزانتان غنیمت شمرده و ارتباطی جدید با آن‌ها آغاز کنید. به یاد داشته باشید حتی افراد با ارتباطات نزدیک و صمیمی نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند تا زمانی که افراد به شرایط جدید عادت کنند. شما نیز تجربیات دوران بارداری خودتان و تاثیر آن بر روابط خانوادگی و دوستانه‌تان را با ما در میان بگذارید. چه تغییراتی را در این دوران تجربه کردید؟

 

دکتر شمسی نیازی

Related post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *