تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری

 تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری

تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری

دوران بارداری برای زنان، پر از دغدغه و نگرانی است. تغییرات جسمی و روحی که زنان در این دوره تجربه می‌کنند، سبب می‌شود که برای این حالات به دنبال راه چاره باشند. یکی از سوالاتی که زنان باردار می‌پرسند این است که آیا فیزیوتراپی در دوران بارداری مضر است یا مفید؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده و تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فیزیوتراپی در دوران بارداری

حاملگی مرحله زیبایی از زندگی زنان است اما با سهم خاصی از درد و تغییرات حالات روحی و جسمی همراه است. برای مثال کمردرد یکی از مشکلاتی است که تقریباً ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان باردار در این دوره تجربه می‌کنند. با این حال، یک راه حل بسیار ساده برای این نگرانی وجود دارد و آن فیزیوتراپی در دوران بارداری است. در دوران بارداری علائم دردناکی مانند درد لگن، کمردرد و ادرار غیرارادی را می‌توان با فیزیوتراپی رفع کرده و یا کاهش داد.

فیزیوتراپی یک تکنیک مبتنی بر شواهد است که شامل علم حرکت برای ارتقای بهبودی و تناسب اندام است و طیف گسترده‌ای از تمرینات و ماساژ را در بر می‌گیرد. در حالی که هر فردی، صرف نظر از سن و جنسیت، می‌تواند از این تکنیک بهره‌مند شود، فیزیوتراپی در دوران بارداری مزایای کاملاً مشخصی دارد.

اهمیت فیزیوتراپی برای زنان باردار

بدن ما هورمونی به نام ریلکسین تولید می‌کند. در حالی که هم بدن مردان و هم زنان این هورمون را تشکیل می‌دهد، این هورمون در درجه اول در زنان باردار تولید شده و باعث جلوگیری از آسیب‌های گوناگون به بدن زنان در زمان زایمان می‌شود. در ادامه توضیح بیشتری در مورد تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری خواهیم داد.

در سه ماهه دوم، تولید ریلکسن به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و هدف اصلی آن آماده‌سازی بدن برای زایمان و شل شدن کانال زایمان است. اما این هورمون باعث می‌شود که رباط‌های دیگر بدن به غیر از کانال زایمان نیز شل شوند. ریلکسین همان‌طور که باعث می‌شود جریان خون راحت‌تر شود، منجر به درد مفاصل بدن و دردهای عضلانی نیز می‌شود. این عارضه منجر به درد کمر در دوران بارداری شده و می‌تواند عضلات و رباط‌های زن را برای مدت طولانی ضعیف کند.

فیزیوتراپی می‌تواند یک رویکرد بسیار مفید برای مقابله با دردهای ناشی از افزایش هورمون ریلکسین در بدن باشد. تمرینات فیزیوتراپی از طریق تمرینات و ماساژهای خاص، دردهای عضلانی را کاهش داده و قدرت ماهیچه‌ها را حفظ می‌کند.

فیزیوتراپی دوران بارداری چه مشکلاتی را می‌تواند برطرف کند؟ | تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری

همانطور که در بالا توضیح داده شد، فیزیوتراپی قبل از زایمان می‌تواند به کاهش درد و بهبود قدرت عضلات کمک کند. در حالی که اکثر زنان باردار از کمردرد شکایت دارند، زمینه‌های دیگری وجود دارد که فیزیوتراپی می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

برخی از مشکلات رایج فیزیوتراپی بارداری که می‌تواند با آن‌ها مقابله کند عبارتند از:

  • درد بالای کمر
  • درد گردن و شانه
  • سیاتیک (دردی که از قسمت پایین کمر از باسن و باسن تا ساق ساق پا تابیده می شود)
  • سندرم تونل کارپال (این بیماری باعث احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و یا ضعف در ناحیه دست می‌شود)
  • درد کمربند لگنی (درد در جلو و پشت لگن)
  • مشکلات مثانه

مهم است که به یاد داشته باشید که منبع درد و ناراحتی شما افزایش سطح ریلکسین است. با این حال، محل درد شما می‌تواند منحصر به فرد باشد. تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری، شناسایی محل دقیق درد و رفع آن برای به حداقل رساندن درد است.

مزایای فیزیوتراپی در دوران بارداری چیست؟

فیزیوتراپی دارای مزایای زیادی برای زنان باردار است و نقش آن در دوران بارداری به صورت کوتاه مدت و بلند مدت قابل مشاهده است. برخی از مزایای برتر فیزیوتراپی عبارتند از:

تسکین کمردرد

 در مراحل اولیه بارداری، بدن شما خود را برای سازگاری با رشد فرزندتان آماده می‌کند. در تلاش برای کمک به شما در طول این سفر، رباط‌های شما کشیده و نرم می‌شوند. همزمان با رشد کودک در درون شما، سایز و وزن شما افزایش می‌یابد. فیزیوتراپی و ورزش در دوران بارداری می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند.

تقویت عضلات کف لگن

 به طور عمومی شناخته شده است که چگونه بارداری باعث ادرار بیشتر شما می‌شود. در دوران بارداری، افزایش جریان خون در بدن خود را تجربه خواهید کرد. این افزایش جریان خون، کلیه‌های شما را به کار بیشتری می‌اندازد و مایعات اضافی آزاد می‌کند که منجر به افزایش ادرار می‌شود. فیزیوتراپی می‌تواند با تقویت عضلات با ارائه تمرینات کف لگن به کاهش بی‌اختیاری ادراری کمک کند.

آماده شدن برای زایمان

 در حالی که دوره بارداری ممکن است یکنواخت باشد، زایمان یک رویداد بسیار دشوار است. بدن شما به سطوح بالایی از قدرت و انعطاف‌پذیری نیاز دارد تا به طور طبیعی باعث زایمان و به دنیا آوردن نوزادی کاملاً بالغ شود. با توجه به نیاز به قدرت مرکزی و ماهیچه‌های انعطاف پذیر، از زنان باردار خواسته می‌شود که به طور مداوم از نظر بدنی فعال باشند (مگر اینکه پزشک توصیه کند). یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما آموزش دهد که طیف وسیعی از تمرینات کف لگن را برای کمک به آمادگی برای زایمان انجام دهید. بنابراین تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری را دست کم نگیرید.

کمک به تغییر وضعیت بدن در دوران بارداری

 در طول بارداری مرکز ثقل شما ممکن است جابه‌جا گردد. افزایش فشار بر روی کمر می‌تواند باعث شود رحم شما کمی به سمت جلو حرکت کند. به طور مشابه، ضعیف شدن عضلات کمر می‌تواند باعث شود که با شانه‌ها، گردن و وسط کمر خمیده به جلو خم شوید. فیزیوتراپی یک ابزار پزشکی موثر است که به اصلاح وضعیت بدن در دوران بارداری کمک می کند.

رهایی از سندرم تونل کارپال

یکی از عوارض مهم و شایع دوران بارداری، سندرم تونل کارپال است که برای زنان اتفاق می‌افتد. این سندرم نوعی وضعیت پزشکی است که باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در ناحیه دست و بازو می‌شود. زمانی که حجم خون در بدن، در دوران بارداری افزایش می‌یابد، باعث فشردگی عصب به‌خصوص در ناحیه مچ دست که نسبتاً باریک است می‌شود. این فشردگی عصب می‌تواند باعث بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن دست و بازو شود. فیزیوتراپی بر مدیریت درد تمرکز کرده و با ایجاد جریان خون ثابت، به رهایی از سندرم تونل کارپال کمک می‌کند.

سخن آخر در مورد تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری

انتخاب‌هایی که در دوران بارداری انجام می‌دهید، علاوه بر کمک به بارداری شما، به سلامت جنین نیز کمک می‌کند. زنان باردار که می‌خواهند ورزش و آرامش را در این دوره سپری کنند، فیزیوتراپی می‌تواند برای‌شان یک انتخاب مناسب باشد. حتما به یک فیزیوتراپیست تایید شده و واجد شرایط مراجعه کنید و دستورالعمل‌های صحیح آن‌ها را دنبال کنید تا از هر گونه عارضه‌ای جلوگیری کنید. تاثیر فیزیوتراپی در عملکرد جنین و بارداری بسیار زیاد است و به شما کمک می‌کند تا دوران بارداری و زایمان را به خوبی سپری کنید.

 

دکتر امیرحسین تاکی

Related post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *