تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج

 تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج

احتمالا شما هم زیاد درباره تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج شنیده‌اید. اما آیا واقعا ماساژ بر روی درمان بیماری‌های صعب العلاج موثر است؟ تاثیر آن چقدر است؟ ما در این مقاله سعی کردیم به این سوالات پاسخ داده و تاثیر ماساژ درمانی بر روی چند بیماری صعب العلاج را بررسی کنیم. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات مورد نظر خود را کسب کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی مجموعه‌ای از حرکات، فشارها و تکنیک‌های مختلف بر روی عضلات بدن است که به کاهش دردهای موبوط به نواحی کمر و گردن، کاهش استرس و اضطراب، آرامش اعصاب و بهبود کیفیت خواب کمک زیادی می‌کند.

فواید ماساژ درمانی

مطالعات زیادی فواید ماساژ درمانی برای سلامت بدن را اثبات کرده‌اند. البته به شرطی که ماساژ توسط فرد حرفه‌ای و متخصص و در کلینیک‌های معتبر انجام شود. در اثر انجام ماساژ، هورمون سرتونین و دوپامین در بدن ترشح شده که باعث کاهش درد در بدن و افزایش آرامش می‌شوند. علاوه بر این، با انجام ماساژ، سطح هورمون کورتیزول در بدن که به هورمون استرس شناخته می‌شود کاهش پیدا می‌کند. از جمله فواید ماساژ درمانی، موارد زیر است:

  • بهبود شرایط و کیفیت خواب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رفع یبوست
  • کاهش دردهای عضلانی
  • بهبود آسیب‌های ناشی از ورزش
  • تاثیر در بهبود برخی بیماری‌های صعب العلاج

تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از فواید ماساژ درمانی، تاثیر در بهبود یا کاهش علائم بیماری‌های صعب العلاج مثل سرطان، پارکینسون و… است. پس برای بررسی تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج خواندن ادامه مقاله را از دست ندهید.

تاثیر ماساژ درمانی بر سرطان

شاید باورش سخت باشد، اما ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان نیز اثربخش است. اما این سوالی که وجود دارد این است که ماساژ درمانی چه کمکی به بیماران سرطانی می‌کند؟ روش‌های درمانی مثل شیمی درمانی، پرتو درمانی و گاهی اوقات عمل حراجی، موجب ایجاد درد در قسمت‌های مختلف بدن بیماران سرطانی می‌شود. با انجام ماساژ درمانی، هورمون‌های سرتونین و آندروفین در بدن ترشح می‌شود که می‌تواند باعث کاهش یا تسکین این دردها شود.

یکی دیگر از تاثیرات ماساژ برای بیماران سرطانی، بهبود کیفیت خواب آن‌ها، کاهش استرس و اضطراب و به طور کلی بهبود وضعیت روحی آن‌ها است. علاوه بر این، ماساژ درمانی موجب بهبود و رفع عوارض ناشی از شیمی درمانی از جمله حالت تهوع و استفراغ می‌شود. در کنار این موارد، باید به این نکته توجه شود که غدد و یا تومورهای سرطانی نباید به طور مستقیم ماساژ داده شوند.

تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری پارکینسون

پارکینسون یک بیماری عصبی است که باعث می‌شود نورون‌ها یا سلول‌های عصبی مغز از بین بروند. سلول‌های عصبی در مغز مسئول ترشح هورمون دوپامین هستند. دوپامین نیز پیام‌های عصبی را بین بخش‌های مختلف مغز منتقل می‌کند و باعث می‌شود عضلات به درستی حرکت کنند. با تخریب نورون‌ها، دوپامین نیز به درستی ترشح نمی‌شود و فرد مبتلا به پارکینسون در حرکت‌های روزانه خود مثل راه رفتن، بلند شدن یا نشستن دچار مشکل می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده و نظر متخصصان، تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج مانند پارکینسون غیر قابل انکار است. ماساژ درمانی یک روش موثر و کم هزینه برای کاهش علائم و درد ناشی در بیماری پارکینسون است. در این بیماری، به دلیل کاهش ترشح دوپامین، عضلات به تدریج سفت و خشک می‌شوند. حرکات و فشارهای ناشی از ماساژ، با رفع تنش‌های عضلانی، خشکی و سفتی عضلات را کاهش می‌دهد.

اگر عضلات فرد مبتلا به پارکینسون تحرک کافی نداشته باشد، اکسیژن‌رسانی و در نتیجه گردش خون در آن عضلات مختل می‌شود. اما با انجام ماساژ درمانی صحیح، گردش خون در آن عضلات بهبود پیدا می‌کند و فعال‌تر می‌شوند. علاوه بر این، افزایش گردش خون در بدن، باعث آرامش سیستم عصبی فرد بیمار نیز می‌شود.

تاثیر دیگری که ماساژ درمانی بر بدن فرد مبتلا به پارکینسون دارد، افزایش استقامت بدنی است که باعث می‌شود بیمار عملکردی بهتری در انجام فعالیت‌های روزانه خود داشته باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ماساژ درمانی برای فرد مبتلا به پارکینسون حتما باید با تجویز پزشک و توسط فرد متخصص انجام شود.

تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری ام اس

ام اس یک بیماری التهاب مزمن است که سیستم ایمنی بدن با حمله به پوشش‌های چربی سلول‌های عصبی (میلین) باعث به وجود آمدن آن می‌شود. با از بین رفتن میلین، اعصاب آسیب دیده و در انجام وظایف خود دچار اختلال می‌شود. ام اس با علائمی مثل ضعف و اسپاسم عضلانی، خستگی و بی‌حسی بدن، اختلال در تمرکز و حافظه و تاری دید خود را نشان می‌دهد.

بررسی تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج نشان داده است که ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش درد، احساس خستگی، تنش، گرفتگی و سفتی عضلانی، ورم و التهاب بدن کمک کند. با انجام ماساژ سوئدی، گردش خون و در نتیجه آن، اکسیژن رسانی به تمام بافت‌ها و عضلات بدن افزایش پبدا می‌کند. همچنین افزایش گردش خون به بهبود زخم بستر نیز منجر می‌شود.

یکی دیگر از اثرات ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به ام اس، تسکین درد، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که ماساژ درمانی برای بیماران ام اسی که هنوز در مراحل اولیه بیماری خود هستند تاثیر بیشتری دارد. زیرا با گذشت زمان و در مراحل بدی بیماری، گرفتگی و اسپاسم عضلانی بیشتر است و این امر اثر ماساژ درمانی را کمتر می‌کند.

ماساژ درمانی برای بیماران ام اس اگر درست انجام نشود و یا بیش از حد باشد، می‌تواند باعث خستگی مفرط و یا کبودی بدن بیمار شود. همچنین، تاثیر ماساژ و همچنین نوع آن از بیماری با بیمار دیگری متفاوت است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم ماساژ درمانی حتما تحت نظر ماساژ درمانگر متخصص انجام شود.

کلام آخر

در این نوشتار، ضمن توضیح اجمالی درباره ماساژ درمانی و فواید آن، تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج مانند پارکینسون، ام اس و سرطان را بررسی کردیم. طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ درمانی، به عنوان یک روش مکمل، تاثیر به سزایی در کاهش علائم و تسکین دردهای ناشی از این بیماری‌ها دارد. به نظر شما ماساژ درمانی در درمان چه بیماری‌های دیگری می‌تواند موثر واقع شود؟ لطفا نظرات خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

تالیف: خانه سلامت و تن آسایی آب نمک

Related post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *