درمان افسردگی با تغییر تغذیه

 درمان افسردگی با تغییر تغذیه

مقدمه تاثیر تغذیه در درمان افسردگی

همه ما از رابطه تغذیه و سلامت جسم آگاه هستیم. خیلی از پزشکان نیز برای داشتن یک بدن سالم به شما توصیه می‌کنند که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به‌عبارت‌دیگر مصرف کافی انواع میوه و سبزیجات، گوشت و پروتئین و… به شما کمک می‌کند که سلامت بدنی خود را حفظ کنید تا احتمال بروز بیماری‌ها نیز به حداقل برسد. اما تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که تغذیه می‌تواند بر روی سلامت روان شما نیز تأثیرگذار باشد؟ به عبارتی نقش تغذیه در درمان افسرگی و بروز آن چیست؟ ما با ما همراه باشید تا درباره تاثیر تغذیه در درمان افسردگی صحبت کنیم و به سوالات شما دراین‌رابطه پاسخ دهیم.

افسردگی چیست؟

شاید بهتر باشد که پیش‌از هر کاری به تعریف افسردگی بپردازیم. حتما شما نیز تابه‌حال این واژه را شنیده‌اید که خیلی از افراد در صحبت‌های روزمره خود از آن استفاده می‌کند. خیلی از ما ممکن است که در طول زندگی ناراحتی‌های روحی و مشکلات مرتبط با روان را تجربه کنیم و احساس غم و ناراحتی داشته باشیم. اما این احساسات گذرا بود و بعد از رفع عامل اصلی، از بین می‌روند. این احساسات، احساسات گذرایی هستند که به‌طور طبیعی و در واکنش به یک موضوع خاص رخ می‌دهند.

اما گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که این احساس غم و اندوه باقی می‌ماند و باعث به خطر انداختن سلامت روان فرد می‌شود. تا جایی که روند طبیعی زندگی فرد را نیز مختل می‌کند. به ‌عبارت‌دیگر افسردگی یک حالت خلقی است که همراه با احساسات منفی مختلف مانند احساس پوچی، غم، بی‌حوصلگی، بی‌انگیزگی، کاهش اعتمادبه‌نفس و دوری از فعالیت‌ها و همچنین احساس ناراحتی و اضطراب خود را نشان می‌دهد.

چرا تغذیه برای سلامت روان افراد مهم است؟

در ادامه بحث تاثیر تغذیه در درمان افسردگی، باید بگوییم تحقیقاتی که انجام‌شده نشان می‌دهند که تغذیه علاوه‌ بر سلامت جسم، بر سلامت روان افراد نیز تأثیر می‌گذارد و به‌همین دلیل افراد باید توجه بیشتری به تغذیه و رژیم غذایی خود داشته باشند.

در مورد چگونگی اثرگذاری تغذیه و ارتباط آن با افسردگی باید بگوییم که هر ماده مغذی که به بدن شما وارد می‌شود، می‌تواند بر عملکرد سلول‌های عصبی مغز شما تأثیر ویژه‌ای بگذارد. این تأثیرات ممکن است مثبت یا منفی باشند.

 همچنین کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌تواند بدن را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های روانی مانند اختلال شخصیت، افسردگی، اضطراب، مشکلات رفتاری، اختلالات شناختی، سایکوز و… کند. نکته جالب‌تر این است که برخی از غذاها می‌توانند جذب داروهای روان شناختی را تغییر دهند و از این طریق نیز می‌توانند به بهبودی افراد کمک ویژه‌ای کنند. پس می‌توان گفت که رژیم غذایی مناسب برای درمان افسردگی و اختلالات دیگر روان خیلی اهمیت دارد و بهبود آن می‌تواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.

مواد غذایی ضروری برای کارکرد درست و مناسب مغز

همون ‌طور که در ابتدای بحث تاثیر تغذیه در درمان افسردگی گفتیم تاثیر مواد غذایی بر عملکرد سلول‌های مغزی متفاوت است. ما در ادامه به‌ طور خلاصه تأثیر هر یک را برای شما توضیح می‌دهیم.

ویتامین‌ها و تاثیر تغذیه در درمان افسردگی

یکی از مهم‌ترین موادی که می‌توانند بر سلامت روان افراد تأثیر گذار باشند، ویتامین‌ها هستند کمبود آن‌ها می‌تواند خلق‌وخوی فرد را تغییر داده و کارکرد مغز را نیز دچار اختلال کنند. به‌عنوان مثال کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث بروز افسردگی، اختلالات شناختی و اختلالات خلقی شود. بنابراین خوردن غذاهایی مانند زرده تخم‌مرغ، ماست، گوشت و ماهی که منابع غنی از ویتامین دی هستند را برای بهبود علایم افسردگی توصیه می‌کنیم. همچنین کمبود ویتامین دی نیز می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی فرد و بروز افسردگی شود.

کربوهیدرات‌ها و قندها

غذاهای مفیدی که می‌توان از آن‌ها برای مقابله با افسردگی استفاده کرد، کربوهیدرات‌ها و قندها هستند. مغز انسان برای بهبود عملکرد و همچنین تأمین انرژی به گلوکز نیاز دارد. این گلوکز نیز به کمک مصرف کربوهیدرات‌های موجود در در سبزی، میوه، نان و سبوس و همچنین حبوبات تأمین می‌شود. مصرف کربوهیدرات می‌تواند باعث تولید سروتونین در بدن شود که این ماده مسئول بهبود خلق‌وخوی افراد است و باعث ایجاد احساس خوب در افراد می‌شود.

آب

در ادامه بحث تاثیر تغذیه در درمان افسردگی باید بگوییم که یک رژیم غذایی مناسب برای درمان افسردگی، رژیم غذایی است که حاوی مقدار کافی آب باشد. افرادی که در طول روز مقدار بیشتری آب می‌نوشند، کم‌تر به افسردگی دچار می‌شوند و پایین بودن میزان آب بدن، حتی اگر خفیف باشد نیز باعث بروز مشکلات خلقی می‌شود و می‌تواند تمرکز شما را کاهش دهد. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که در طول روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نیز خواص رفع افسردگی زیادی دارند. این اسیدها برای بدن بسیار مهم و ضروری بود و بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست بنابراین باید آن‌ها را از طریق مواد غذایی تأمین کنید. این مواد غذایی نشاط آور و ضد افسردگی هستند و مصرف بی‌اندازه آن‌ها می‌تواند از بروز بیماری‌های روحی و مشکلات روان جلوگیری کند.

چه مواد غذایی زمینه بروز افسردگی را فراهم می‌کند؟

تا اینجا گفتیم که تغذیه می‌تواند اثر منفی بر روان داشته و باعث بروز افسردگی شود. مصرف بعضی از مواد می‌تواند عملکرد سلول‌های مغزی را مختل کند و بروز اختلالات روان را موجب شود. ازجمله این مواد می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • نوشیدنی‌های الکلی
  • غذاهایی که بسیار چرب هستند و در روغن زیاد سرخ شده‌اند.
  • مواد غذایی شکردار یا به‌عبارتی قندهای مصنوعی
  • کافئین.

در بحث تاثیر تغذیه در درمان افسردگی توصیه می‌شود از مصرف این مواد پرهیز کنید و یا مقدار آن را در طول هفته به حداقل برسانید.

جمع‌بندی تاثیر تغذیه در درمان افسردگی

حتماً شما هم برای رفع مشکلات جسمی و همچنین داشتن یک بدن سالم به تغذیه خود توجه ویژه‌ای دارید. اما باید بدانید که تأثیر یک تغذیه خوب بسیار فراتر از این حرف‌ها است و می‌تواند بر روی سلامت روان شما نیز تأثیر بگذارد. به‌همین دلیل توصیه می‌شود با دقت بیشتری برنامه غذایی خود را بچینید و نسبت ‌به خوراکی‌هایی که می‌خورید، حساسیت بیشتری داشته باشید.

 برخی خوراکی‌ها می‌توانند به بهبود افسردگی کمک کنند. مانند مصرف مقدار کافی آب، میوه و سبزی، اسیدهای چرب ضروری و برخی از آن‌ها نیز می‌توانند وضعیت را بدتر کرده و باعث بروز اختلالات خلقی مانند افسردگی شوند از جمله این مواد می‌توانیم به انواع کافئین و مشروبات الکلی اشاره کنیم. ما سعی داشتیم در این مقاله شما را با تاثیر تغذیه در درمان افسردگی آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را بپرسید.

تالیف: سها پژمان‌فر

Related post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *