آیا افسردگی ژنتیکی است؟

 آیا افسردگی ژنتیکی است؟

افسردگی یک بیماری روانی رایج است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید: “افسردگی حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.” افسردگی شایع ترین بیماری و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. این بیماری بر احساسات، طرز تفکر و اعمال شخص نیز تاثیر می‌گذارد. بیماران مبتلا به افسردگی ممکن است به سختی غذا بخورند، بخوابند و یا کار کنند. اما اخیرا مطالعاتی درمورد ارتباط افسردگی با ژنتیک افراد صحبت می‌کنند.

بسیاری از افراد، افسردگی را با احساس غم و اندوه یا نوسانات خلقی اشتباه می‌گیرند. اگر فردی به طور متوسط ۶ تا ۸ ماه حالاتی چون: کم حوصلگی، بی علاقگی و احساس غم و اندوه داشته باشد؛ او را افسرده می‌دانیم. افسردگی در طولانی مدت ممکن است به خود کشی نیز منجر شود. هر سال حدود ۸۰۰٫۰۰۰  فرد مبتلا به افسردگی خودکشی می‌کنند. خودکشی دومین دلیل مرگ در افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله است.

 

دلایل افسردگی

علل احتمالی بسیاری در مورد افسردگی ذکر شده‌اند، هرچند علت دقیق آن کاملا معلوم نیست. افسردگی تنها توسط یکی از این دلایل ایجاد نمی‌شود. ممکن است ترکیبی از عوامل مختلف مانند: تغییرات بیولوژیکی در سطح انتقال دهنده‌های عصبی، محیط زیست، ژنتیک و عوامل روانی و اجتماعی سبب ایجاد این بیماری شود.

برخی عوامل نیز ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند؛ این عوامل شامل: شخصیت، عوامل ژنتیکی، سوء مصرف مواد، وارد شدن آسیب به سر و سندروم درد مزمن ‌باشد.

افسردگی ژنتیکی

برای درمان  بیماری افسردگی و افسردگی ژنتیکی به وب سایت پزشک برتر مراجعه نموده و با بهترین پزشکان و روانشناسان کشور آشنا شوید.

 

نقش ژن در افسردگی

مطالعات دانشگاه ادینبورگ نشان داده است که ژن‌ها در افسردگی نقش مهمی دارند. دانشمندان حداقل ۸۰ ژن مرتبط با افسردگی را شناسایی کرده‌اند. همچنین در یک بروز رسانی در اطلاعات این پژوهش، دانشمندان ۱۰۲ نوع متفاوت از ژن‌های قبلی و ۲۶۹ ژن مرتبط با افسردگی را شناسایی کردند. دانشمندان اطلاعات این مطالعه را از یک جامعه‌ی دو میلیون نفری در ۲۰ کشور جمع آوری کردند.

تغییرات ژنتیکی بر ارتباطات عصبی در قسمت‌های مختلف مغز که شخصیت و تصمیم گیری را کنترل می‌کند؛ تاثیر می‌گذارند. وجود تغییرات بیشتر، خطر ابتلا به افسردگی را بالاتر می‌برد. برخی از این تغییرات ژنتیکی ممکن است شامل: نقش پلی مورفیسم در ژن‌های مرتبط با سروتونین، نورآدرنالین و انتقال دهنده‌ی عصبی دوپامین و … باشد.

ژن‌های حمل کننده سروتونین که مانع بازجذب سروتونین می‌شوند، منجر به کمبود منوآمین‌ها در مغز شده و در نتیجه؛ زمینه‌ی ابتلا به افسردگی را مهیا می‌کنند. توضیح دیگر این است که تنوع ژن‌هایی که تنظیم کننده عملکرد هیپوتالاموس درغده هیپوفیز (HPA) هستند و در زمان استرس فعال می‌شوند؛ فعال شدن بیش از حد آنها ممکن است در بعضی افراد باعث افسردگی شود.

احتمال دیگر پلی مورفیسم در ژن‌هایی است که سیستم عصبی را تنظیم می‌کنند و منجر به عصبانیت کمتر بزرگسالان می‌شود. این شرایط التهابی در بدن موجب آزاد شدن سیتوکین‌های ضد التهابی خاصی می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد افسردگی در فرد شوند. ژن‌هایی که این سیتوکین‌ها را تنظیم می‌کنند، ممکن است در شروع این بیماری دخیل باشند. ژن‌هایی که ریتم شبانه روز را تنظیم می‌کنند؛ یعنی دخالت در خواب طبیعی و یا سایر کارکردهای بدن که به تنظیم ضربان قلب نیز کمک می‌کند؛ یکی دیگر از دلایل بالقوه‌ی ژنتیکی افسردگی است. برخی فکر می‌کنند افسردگی طیف گسترده‌ای از نظر شدت دارد؛ اما اشکال مختلف آن نیز زیر مجموعه‌ی همان افسردگی هستند. این تنوع ممکن است به پلی مورفیسم‌های مختلف ژنتیکی و تعامل آنها با یکدیگر و یا با محیط وابسته باشد.

با این حال افسردگی الگوی وراثت خانوادگی مشخصی ندارد. برخی از افرادی که دارای بستگان درجه اول مبتلا به افسردگی هستند؛ ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در آنها دو تا سه برابر افزایش یابد. اما در بعضی موارد، هیچ عضوی از یک خانواده افسردگی ندارد اما یک نفر ممکن است برای اولین بار در این خانواده افسردگی بگیرد.

 

ارتباط سروتونین و افسردگی

سروتونین نقش مهمی در تعادل خلق و خوی افراد بازی می‌کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی در بدن است که به طور منظم به رفتار‌های اجتماعی، خلق و خو، گوارش، اشتها، حافظه، خواب و عملکرد جنسی کمک می‌کند. سطوح پایین سروتونین با ابتلا به افسردگی مرتبط است.

محققان سطح سروتونین خون را نیز در ابتلا به افسردگی مرتبط می‌دانند. این ماده‌ی شیمیایی که به “حس خوب” معروف است به برقراری ارتباط میان نورون‌های مغز کمک می‌کند. عدم تعادل در مقدار سروتونین در بدن منجر به اختلالات خلقی می‌شود. گرچه نظریه‌های زیادی در ارتباط بین این دو وجود دارد. دانشمندان همچنان به دنبال این موضوع هستند که، آیا سطوح سروتونین در بدن نیز ممکن است با ژنتیک افراد مرتبط باشد؟ ژن انتقال دهنده سروتونین بیشترین توجه را در ارتباط با علل افسردگی دریافت کرده است. افزایش احتمال مسائل ژنتیکی در خطر افسردگی، ممکن است به پیش بینی پاسخ‌هایی برای درمان افسردگی کمک کند.

 

علائم و نشانه‌های افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری جدی است. علائم و نشانه‌های افسردگی شامل: احساس بی ارزش بودن، درماندگی، گناه، خستگی، بدبینی، دشوار شدن (تمرکز، تصمیم گیری و بخاطر سپردن جزئیات)، زود رنجی، از دست دادن اشتها و یا اضافه وزن می‌باشد.

افسردگی نشانه‌های دیگری چون: بی قراری، بی خوابی یا خواب بیش از حد، درد‌های مختلف (سردرد و گرفتگی عضلانی که از بین نخواهد رفت)، احساس ناراحتی مداوم، احساس پوچی، اضطراب، مشکلات گوارشی و فکر خودکشی یا تلاش برای خودکشی نیز دارد.

منبع: news-medical

Related post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *